Binnenkijken bij het bedrijf Florijnz van ondernemer Hans Minnaar

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij het bedrijf Florijnz van ondernemer Hans Minnaar

30 maart 2023

Florijnz Corporate Finance helpt ondernemers bij het aankopen en/of verkopen van ondernemingen – waarbinnen het waarderen van het bedrijf een belangrijk onderdeel is.

Een zuivere waardering is een essentieel onderdeel van het aan- of verkoopproces. Florijnz ontzorgt de ondernemer tijdens zo’n aan- of verkoopproces. Denk hierbij aan de verkoopvoorbereiding, aan het organiseren en aanscherpen van de bijbehorende procedures, en natuurlijk werven zij de juiste koper. Wij spraken met oprichter en managing director Hans Minnaar over de start van zijn boutique in een moeilijke tijd, over zijn grootste successen en ook over zijn grootste tegenslagen.

Florijnz bewerkstelligt duurzame overnametrajecten waarbij koper, verkoper én alle andere betrokkenen zowel vandaag als in de toekomst tevreden zijn.

Hans Minnaar (53) is geboren in Brabant, heeft Haagse ouders en is opgegroeid in Zeeland. Is na zijn studie aan de Universiteit van Tilburg in Noord-Brabant neergestreken, inmiddels woont hij alweer een aantal jaren in Den Bosch. Zijn studie Econometrie bracht hem een mooie loopbaan bij o.a. de ABN AMRO en Fortis bank. Daar hield hij zich o.a. bezig met Venture Capital, (overname)financieringen en met herstructurering binnen bedrijven in nood. Daarnaast had hij diverse marketingfuncties. Hans heeft dus een brede financiële- en marketing achtergrond. Gedurende zijn loopbaan begon het ondernemerschap te lonken. Met name het fusie- en overnamevak kreeg steeds meer zijn interesse. Na het afronden van de post-doctorale opleiding tot Business Valuator is hij 10 jaar geleden Florijnz Corporate Finance gestart.  

Wat doet Florijnz precies?
“Wij doen bedrijfswaarderingen én helpen bij het volledige aan- en verkoopproces van een onderneming. Hierin streven we altijd naar een duurzame transactie, dat wil zeggen dat de overname ook in de toekomst een succes blijft. Een belangrijk onderdeel binnen het overnametraject is de waardebepaling van het bedrijf”.

Hoe wordt zo’n waardering precies gedaan?
“Er zijn een aantal waarderingstechnieken. De meest zuivere vorm is gebaseerd op de berekening van toekomstige geldstromen/opbrengsten. Daar is een bepaalde methodiek voor, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende aspecten rondom risico en rendement. Denk aan zaken als het type bedrijf, de groeiperspectieven en in welke sector het actief is. Ook weegt mee welke transacties er in de markt recentelijk hebben plaats gevonden. Deze geven inzicht in de actuele marktwaarde  voor een vergelijkbaar bedrijf.

Een andere methode is het onderzoeken van vergelijkbare beursgenoteerde ondernemingen op basis waarvan een relevante afslag wordt berekend richting het onderliggende MKB-bedrijf. We hanteren daarvoor specifieke technieken en bronnen. Als je deze drie genoemde methodes naast elkaar gebruikt, dan ontstaat er een soort range waarbinnen de ondernemingswaarde zou kunnen vallen. Vervolgens is veel financiële techniek nodig om van een ondernemerswaarde tot een aandeelhouderswaarde te komen. Daarvoor moet je bijvoorbeeld rekening houden met over- of onder-investering, met het werkkapitaal en met het specifieke overdrachtsmoment. Daar helpen wij de ondernemer dan bij.”

873

Dat klinkt ingewikkeld
“Nou ja, wij doen dit dagelijks, maar voor iemand die dat nooit doet kan het erg ingewikkeld zijn inderdaad. Het vergt studie en ervaring, het is een vak. In de regel verdient de ondernemer onze gage meer dan terug tijdens het proces omdat wij zaken opmerken die de ondernemer zelf niet zou opmerken. En naast de opbrengst van de aandelen vindt een ondernemer natuurlijk meer dingen belangrijk, zoals het toekomstperspectief van de onderneming, zodat de werknemers ook een fijne toekomst hebben en het bedrijf ook de periode na overname succesvol blijft. Een duurzame transactie noemen we dat. Dat zit ook in onze pay-off: connecting present & future. Wij willen dat het een goede overname is, waarbij zowel de koper als verkoper tevreden is en waarbij de heden en toekomst goed op elkaar aansluiten. ”

Dus jullie waarderen bedrijven en zorgen ervoor dat overnames duurzaam zijn
“Ja, en daar komen ook nog de juridische- en fiscale formaliteiten bij kijken. Bijvoorbeeld in het geval van overdracht van aandelen. Er moeten dan bepaalde garanties en vrijwaringen gegeven worden. Dat zijn vaak ingewikkelde en grote contracten. Een fusie- en overnameadviseur moet eigenlijk een soort schaap met 5 poten zijn op fiscaal, juridisch en economisch gebied. Zijn of haar expertise is onmisbaar. In de afgelopen 10 jaar hebben we ruim 200 projecten gedaan. Het leuke van ons vak is dat we van elk project zelf ook veel leren. Het blijft toch ook mensenwerk. De Data Science sector is voor ons een belangrijke groeimarkt. Vandaar ook dat onze vestiging in de Grasso fabriek ook zo goed aansluit bij de overige bedrijven die hier gevestigd zijn.”

“Het enige dat zeker was, was dat niks zeker was.”

Hans over zijn stap van werknemer bij de bank naar ondernemer

Hoe was voor jou die switch naar ondernemer?
“Altijd al was ik ondernemend ingesteld, ook binnen de bank heb ik altijd open gestaan voor diverse functies. Echter je raakt gewend en gewoon aan de vele goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Zeker wanneer je een gezin hebt is het verleidelijk om bij de bank te blijven. Maar langzaamaan voelde ik de drang om echt te gaan ondernemen. Een sprong in het diepe maken. Niets is nog zeker als je die stap waagt. Mijn vader was hierin mijn voorbeeld. Ook hij is op latere leeftijd nog voor zichzelf begonnen en hij zei dat hij het veel eerder had moeten doen. Dit voorbeeld heeft me gesterkt. Met de reserves wist ik dat ik het zonder vast inkomen wel een tijdje kon uitzingen, mocht mijn ondernemerschap mislukken. De eerste maanden waren spannend. Door mijn bestuursrol in het de Nederlandse fusie en overnamevereniging (de Dutch Corporate Finance Association), een kennisvereniging rondom fusies en overnames, had ik gelijk al mooie ingangen.

In de periode dat ik voor mezelf begon ben ik daar voorzitter geworden en dat zorgde ervoor dat ik, ondanks dat ik “nieuw” was in de fusie- en overnamewereld, toch serieus genomen werd als ik ergens aan tafel zat. Mijn grote netwerk heeft me ook geholpen. En ik help graag mensen verder.

Waarom was 2012 een moeilijk jaar om voor jezelf te beginnen?
Ik begon natuurlijk in mijn eentje. Ik had dus aan een paar opdrachten genoeg in eerste instantie. Maar mensen in mijn omgeving reageerden met: ‘Nou, dapper’ als ik over mijn plannen vertelde. Daarmee bedoelde ze volgens mij te zeggen: ‘ik denk niet dat je het gaat redden, maar ik vind het stoer dat je het probeert.’ Ik heb me daar gelukkig niet door laten ontmoedigen.”

Dat waren moeilijke economische tijden, hoe voorzie je de komende tijd?
“Dat hangt natuurlijk samen met de economische ontwikkelingen. Bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne heeft daar invloed op, maar ook de geopolitieke verhoudingen tussen China en Amerika spelen een grote rol. Onderliggend zijn er veel sectorontwikkelingen geweest. Denk aan de digitale ontwikkelingen, de opkomst van AI, de verduurzaming/ons klimaat.

Er zijn een aantal sectoren die heel goed draaien en een aantal sectoren waar er veel meer aan herstructurering gedacht moet worden.”

“Het mooie aan dat boek is dat ik op een gegeven moment ook heel duidelijk zag dat ondernemers die beschikten over die specifieke gewoontes, vaak ook beschikten over hele succesvolle bedrijven.”

Hans over zijn favoriete boek, The Seven Habits of Highly Effective People / Stephen Covy

Nog iets meer over jou: wat is jouw favoriete boek?
“Die heb ik meerdere, maar als ik er een moet noemen, zou ik toch kiezen voor The Seven Habits of Highly Effective People, van Stephen Covey. Dat gaat heel sterk over de gedragingen van succesvolle mensen. Vaak zie je deze gedragingen terug bij succesvolle ondernemers en hun ondernemingen. En dat gaat dan niet alleen over hoe jezelf, maar vooral ook over hoe je goed kunt samenwerken met anderen. Het mooie aan dat boek is dat ik op een gegeven moment ook heel duidelijk zag dat ondernemers die beschikten over de zeven essentiële eigenschappen, vaak ook beschikten over hele succesvolle bedrijven.” Ik heb zelf een variant herschreven in een wilde bui om zelf nog eens uit te brengen, maar dat ligt nog in de la.

Waar sta jij ’s ochtends voor op?
“Een kop koffie, en dan eigenlijk het liefst een cappuccino met extra shot. En sinds de laatste jaren doe ik ook twee á drie keer in de week aan small group training, dat is een bootcamp-achtige training van zo’n drie kwartier. Daarna voel je je heel de dag erg goed. Ik kan het iedereen aanbevelen.”

Hoe bewaak je de balans tussen werk en privé?
“Ik heb nu bijna acht jaar een lange-afstand-relatie. Mijn vriendin woont in Enschede en zij is ook onderneemster, dus wij kiezen voor qualitytime samen en hebben veel gemeenschappelijke hobby’s.  We maken een globale planning vooruit. Dat houdt onze relatie dynamisch en zorgt automatisch voor balans. En toch kunnen we ook ons eigen sociale leven op peil houden en we hebben allebei kinderen die natuurlijk ook aandacht vragen.

Verder geeft mijn team van Florijnz mij veel energie. In ons prachtige nieuwe kantoor hebben we veel plezier.”

Een deel van het Florijnz team in de kenmerkende entree van het Grasso gebouw

Wat is je grootste succes als ondernemer?
“Binnen mijn vak zijn dat vooral de opdrachten die heel succesvol zijn geweest, waarbij kopers en verkopers allebei heel tevreden waren. Het verbinden van die koper en verkoper en dan de transactie verzorgen op een manier waarbij alle partijen er tevreden uitkomen, daar word ik echt heel blij van. Maar verder word ik op dit moment heel erg blij van het leuke team waarmee ik mag werken.”

“Het verbinden van die koper en verkoper en dan de transactie verzorgen op een manier waarbij alle partijen er tevreden uitkomen, daar word ik echt heel blij van.”

Wat is de grootste uitdaging van jouw vak?
“Ik denk dat het, naast het hebben van de juiste kennis en ervaring, vooral een combinatie is van twee factoren. Enerzijds is het hebben van een fingerspitzengefühl voor verhoudingen en connecties erg belangrijk, maar aan de andere kant moet je ook altijd denken in het belang van het resultaat. Er moet uiteindelijk natuurlijk wel gewoon een deal uitkomen.” En een goed netwerk is essentieel. We zijn sinds 2021 aangesloten bij Cornerstone International waarmee we m.n. in USA heel veel directe contacten hebben om bedrijven in de verkoop neer te leggen. Maar ook kunnen we voor bedrijven in Nederland die willen uitbreiden in USA veel betekenen.

Wat betekent succes voor jou?
“Ik vind het moeilijk om succes breed uit te meten, want ik heb ook tegenslagen gekend en je bent zo goed als je laatste wedstrijd. Je hoofd boven het maaiveld uitsteken kan soms uitgelegd worden als opschepperij in ons calvinistische land. Ik geniet vooral van wat we nu al bereikt hebben. De mooie projecten die we afgerond hebben met elkaar. Succes betekent voor mij een combinatie van die dingen. Grappig genoeg is het financiële aspect voor mij daar helemaal niet zo belangrijk in.”

Wat is jouw grootste tegenslag als ondernemer?
“Wat dan sowieso naar boven komt, is het overlijden van een collega aan het begin van de coronapandemie. Deze collega kwam ziek terug van wintersport en is toen eind maart overleden aan de gevolgen van corona, dat was echt heel heftig. We hebben ook iemand in ons huidige team die zijn smaak is kwijtgeraakt door corona en toen we een aantal maanden later allemaal een tijd thuis moesten werken raakte iemand ook nog in een burn-out. Daar kwam nog bovenop dat een groot deel van mijn omzet dat kwartaal verdampte en dat we toen met een aantal man een stuk harder moesten werken om alles rond te krijgen. Die medewerkers die harder moesten werken wilden daar -ook terecht- weer voor erkend worden. Zo kwamen al die dingen eigenlijk in een stortvloed op mijn dak, dat was een heftige periode van tegenslag.”

Wat heftig, hoe ben je daar mee omgegaan?
“Ja dat moet je echt individueel bekijken. Het verlies van een medewerker betreft natuurlijk een rouwproces waar je doorheen gaat en is moeilijk onder woorden te brengen. Feit is dat je verder moet met je bedrijf. Qua omzet zijn we in dat kwartaal wel geholpen door de NOW-regeling, dat hadden we echt wel nodig. Wat betreft het traject met de jonge medewerker die een burn-out had, daarvoor hebben we een externe partij ingeschakeld en die heeft dat heel goed begeleid. Verder hebben we een paar hele goede projecten aangetrokken en zijn we gaan digitaliseren. Met behulp van Teams en het geven van Webinars zijn we omgegaan met de veranderingen die periode. Daarnaast ben ik de medewerkers die gecompenseerd wilden worden voor hun harde werken ook meer gaan betrekken bij het bedrijf en heb ik ze medeverantwoordelijk maken voor de resultaten. Voor medewerkers is het nu mogelijk certificaten van aandelen te kopen. Zo zijn we daarin ook ontwikkeld door gedeeld ondernemerschap te introduceren.”

Is er een speciaal iemand of iets dat jou in het bijzonder inspireert?
“Nou, ik word wel geïnspireerd door bijzondere sportgebeurtenissen. Zo’n Djokovic of Federer kunnen mij wel inspireren. Maar ook die bergbeklimmer in Free Solo, die zijn leven waagt om die ene rots te beklimmen zonder bescherming. Zulke dingen inspireren mij überhaupt en ik vind het ook leuk om mezelf uit te dagen. Zo heb ik vorig jaar de Africa Classic gefietst, waarbij je 600 kilometer aflegt op een mountainbike door Afrika voor het goede doel (Amref Flying Doctors). Mezelf uitdagen op die manier vind ik leuk en daar heb ik binnen mijn werk af en toe ook wel profijt van.” Ik geloof dat ik mijn medewerkers ook selecteer op die sportieve en resultaatgerichte instelling haha.

875

Hoe is jullie link met de community?
“Ja goed. De Grasso richt zich op data-bedrijven en onze grootste groep relaties bevindt zich toch in die sector. Daarnaast is eigenlijk een heel groot deel van wat wij doen gebaseerd op data.”

Wat is voor jullie de meerwaarde van de community?
“Om te beginnen is het een inspirerende omgeving. Daarnaast zijn we een wederzijds klankbord voor en door de ondernemers om ons heen, omdat je toch met een vergelijkbare mindset naar dingen kijkt. Het is interessant om te leren van elkaar, om bijvoorbeeld meer te weten te komen over waar ze mee bezig zijn op het gebied van AI en digitalisering, welke relaties ze bedienen en hoe ze zich willen ontwikkelen. Of bijvoorbeeld hun team laten mede ontwikkelen. Mooi om daar middenin te zitten en dan ook nog eens in een pand met deze uitstraling.”

“Zorg voor focus en dat je herkenbare waarde toevoegt. Breng dit over de bühne maar houd het simpel. Blijf terwijl je dat doet vooral dicht bij je eigen DNA en wat je leuk vindt.”

Hans’ gouden tip voor de nieuwe generatie data-ondernemers

Heb jij nog tips voor de community?
“Ik denk dat alles al heel goed gefaciliteerd wordt. Verder zou ik denk ik aanhouden dat wanneer je je bedrijf ontwikkelt de dienst eenvoudig, herkenbaar en repeterend is (bijvoorbeeld via abonnementsstructuren).”

Jouw gouden tip voor nieuwe data-ondernemers?
Zorg voor focus en dat je herkenbare waarde toevoegt. Breng dit over de bühne maar houd het simpel. Blijf terwijl je dat doet vooral dicht bij je eigen DNA en wat je leuk vindt.

Dank voor het invullen

Je bent bijna ingeschreven voor onze nieuwsbrief. Er is een bevestiging via e-mail naar je onderweg.