Quantile is een jonge en dynamische dataonderneming die sinds vorig jaar gevestigd is in Grasso. Met een frisse en technisch inhoudelijke blik bieden zij innovaties, implementaties én ondersteuning aan op het gebied van data engineering. Waar de focus ligt op de juiste data fundering opzetten. De eerste maanden van Quantile verliepen niet zonder uitdagingen, maar inmiddels zijn er in het tweejarig bestaan ook de nodige successen geboekt. Alles over deze onderneming en over wat ondernemen voor hem persoonlijk betekent vroegen we aan één van de drie oprichters, Paulo Rijnberg.
Binnenkijken bij...
Binnenkijken bij het jonge datatechbedrijf Quantile en een van de oprichters Paulo Rijnberg
Paulo Rijnberg, medeoprichter Quantile, over de beginfase van het ondernemen.“Toen we begonnen dachten we: binnen een maand starten we ons eerste project. Dat liep net even iets anders.”
Paulo Rijnberg (25), woont in Amersfoort, is daar voor het grootste deel opgegroeid, heeft een achtergrond in HBO Technische Bedrijfskunde, wat vooral gericht is op consultancy. Heeft tijdens die studie al flink wat stage gelopen en gewerkt, waardoor hij in aanraking kwam met het doen van data-analyses. Begon op zijn 21ste met werken en ook daar kwam het analytische werk veel zijn kant op. Wilde nog een slag maken in data, besloot zijn baan op te zeggen en zich in te schrijven voor de (pre)master Data Science & Enterpreneurship op de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) in Den Bosch. Heeft daar een groep jongens leren kennen waarmee hij samen projecten is gaan aannemen. Besloot uiteindelijk in het diepe te springen en heeft zich in coronatijd samen met Jules Huisman en Bernard Wezeman ingeschreven bij de KvK met de naam Quantile. Inmiddels bestaat Quantile twee jaar.
Was het moeilijk om volledig voor het ondernemen te kiezen?
“Eigenlijk niet, maar dat kwam vooral omdat we overliepen van het zelfvertrouwen. We dachten: we beginnen nu en over een maand hebben we ons eerste project waar we volledig mee aan de slag kunnen. Dat liep net even iets anders. Maar we wisten wel dat we in een markt zaten waar mensen tekort zijn, dus konden we tegen onszelf zeggen: als het toch echt niet lukt, dan hebben we zo een baan. Dat hebben we wel een tijdje tegen onszelf moeten herhalen, omdat het langer duurde dan we dachten voor het eerste project landde. Dat was wel pittig, want de huur wacht niet tot jij je eerste project binnensleept. Het positieve wat hieruit voortkwam is dat we met z’n drieën heel open waren naar elkaar over onze financiële én mentale situatie. Je leert elkaar echt beter kennen.”
Is het feit dat jullie met z’n drieën aan het ondernemen waren een voordeel geweest?
Paulo: “Ja, zeker. Het feit dat je het geluk deelt is leuk, maar je deelt ook de dingen die moeilijk zijn, waardoor je er met elkaar over kunt praten. Het feit dat je precies in hetzelfde schuitje zit, zorgt er ook voor dat je er goed over kunt praten.”
Maar er moesten wel drie salarissen uitkomen, en die waren er niet. Hoe deed je dat?
“In eerste instantie met spaargeld. Verder ga je creatiever met je geld om en let je op je uitgaven. Als je niet veel geld uit te geven hebt, maar je wil het wel naar je zin hebben, dan ga je minder de stad in, en doe je meer met vrienden thuis.”
Wanneer was het keerpunt?
“Toen alles open ging na corona konden wij eindelijk volledig los. We gingen naar iedere netwerkborrel, iedere barbecue en alle evenementen die te maken hadden met data, om zo te kijken of we ergens iets konden betekenen. Ook het JADS hielp ons in het vinden van geïnteresseerde bedrijven en het voorzien in flexplekken. Dat was erg fijn. Toen we het ons konden veroorloven hebben we de keuze gemaakt te professionaliseren en besloten om bij de Grasso op gesprek te komen. Eigenlijk waren we na het eerste gesprek meteen verkocht. We wilden ons heel graag vestigen binnen een community zoals deze.”
“Toen alles open ging na corona konden wij eindelijk volledig los. We gingen naar iedere netwerkborrel, iedere barbecue en alle evenementen die te maken hadden met data.”
Het moment dat je je eerste project binnenhaalt, kun je dat eens omschrijven?
“Het duurde best lang voordat alle benodigde handtekeningen onder het eerste echte grote project waren gezet. Maar toen wisten we wel dat we voor de komende tijd genoeg werk hadden en dat was echt een heel goed gevoel. Het gaf financieel rust en bovendien ook erkenning. Met dat project kwam overigens ook meteen weer een volgende les. We waren namelijk zoveel met dat project bezig, dat we totaal niet bezig waren met het zoeken van nieuwe opdrachten, waardoor we geen nieuw project voorhanden hadden toen deze afliep. Toen kwamen we erachter dat we echt meerdere ballen hoog moeten houden.”
Hoe is de rolverdeling tussen jullie drie?
“Jules heeft de technische lead. Verder komen we er steeds meer achter dat sales een onmisbare factor is binnen het bedrijf en daar houden Bernard en ik ons nu wat meer mee bezig. Verder proberen we die rolverdeling steeds meer te definiëren, maar merken we ook dat dat lastig is binnen zo’n kleine groep. Gelukkig zijn we technisch inhoudelijk allemaal sterk, waardoor we op dat gebied altijd veel van elkaar kunnen overnemen. Over het vinden van die juiste rolverdeling sparren we ook graag met andere ondernemers. Ik zie tegenwoordig wel heel goed in dat iemand die tien jaar langer bezig is met ondernemen héél veel meer heeft gezien, dus weet ik dat we daar veel van kunnen leren.”
Waar komt de bedrijfsnaam vandaan?
“Het is een mooie statistische naam, die voor veel mensen abstract is. Wij bedachten: wij zijn de top quantile van de databedrijven en we zijn fan van een abstracte naam. We hebben wel veel varianten al gehoord in uitspraak. Zo hebben kwantille gehoord, en kwantiel, maar je spreekt het uit als kwantijl.”
Kun je een voorbeeld geven voor een leek wat data kan doen?
“Oké, stel je voor, je bent een tassenverkoper en je hebt twintig tassen. Je houdt in een systeem bij hoeveel er elke dag worden verkocht. Op een gegeven moment kom je op een punt dat je weer tassen in moet kopen. Dat doe je op basis van onderbuikgevoel. De ene keer doe je dat goed, de andere keer niet, waardoor je nog veel te veel tassen in je warehouse hebt of juist out of stock bent. Data helpt je bij het maken van onderbouwde beslissingen. Als je een betrouwbare data fundering hebt, kunnen data experts zoals data analisten of scientist zich bezig houden met het ontdekken van interessante inzichten en/of patronen. Op basis van de historische verkoopcijfers kan je dan bijvoorbeeld bepalen dat de bruine tas goed loopt in de herfst, en kan je die historische data gebruiken om een onderbouwde inschatting te maken bij het inkopen van nieuwe bruine tassen.”
Richten jullie je op een bepaalde sector?
“Nee. Onze focus is het aanleggen van een betrouwbare data fundering voor gedigitaliseerde bedrijven. Dit zijn bedrijven die al gebruik maken van verschillende SAAS oplossingen, al een eerste stap hebben gezet met data en de wens hebben om meer data gedreven te werken. Wij helpen dit type bedrijven naar de volgende stap door een robuuste en betrouwbare data fundering aan te leggen. Op deze manier is data uit verschillende systemen toegankelijk via één locatie en bieden we ze de mogelijk om snel nieuwe data oplossingen in productie te brengen. Dit probleem speelt bij de laatste jaren in verschillende sectoren, en zien wij daarom als een sector overstijgend probleem. Daarom de keuze om ons voor nu niet op één specifieke sector te focussen.”
Wat is je favoriete boek?
“Eigenlijk heb ik er drie. De eerste is Rich dad, poor dad, de tweede is Ego is the enemy en de derde is Psychology of money. Rich dad, poor dad gaat veelal over het creëren van assets. Hoe je bijvoorbeeld beter je uren kunt stoppen in het ontwikkeling van een tool die je vervolgens kunt verkopen, dan dat je je uren verkoopt, omdat de verkoop van uren minder goed schaalbaar is. Ego is the enemy is een supergoed boek om van de gedachte af te stappen dat de wereld om jou draait. Hoe zet je andere mensen in het daglicht? Hoe ga je om met mensen die pronken met het werk dat jij hebt gedaan? Dat zijn vragen waarop je antwoord krijgt in dat boek. The Psychology of money heb ik wat recenter gelezen en is een boek waarvan ik de lessen meer op privévlak gebruik. Bijvoorbeeld over hoe je omgaat met het investeren van geld, maar ook over wat geld met mensen kan doen. Een quote daaruit was bijvoorbeeld: ‘Rijkdom is niet hetgeen dat je ziet.’ Dat vond ik wel een mooie les.”
“Ik sta iedere dag op met het idee dat ik kan bouwen aan mijn eigen toekomst met twee vrienden waar ik dat heel graag mee doe en waar ik heel veel van kan leren.”
Waar sta jij ‘s ochtends voor op?
“Met het idee dat ik iedere dag kan bouwen aan mijn eigen toekomst met twee vrienden waar ik dat heel graag mee doe en waar ik heel veel van kan leren. Ik vind het idee dat ik iedere dag zelf weer kan bepalen hoe we verder gaan bouwen aan die toekomst.”
Wat is tot nu toe jouw grootste succes geweest?
“Eigenlijk vooral dat we er überhaupt nog zijn met Quantile. We zijn begonnen met een stip op de horizon, maar we hebben het een hele tijd met niks moeten doen. Nu zijn we er nog en we zijn een écht lopend bedrijf. We betalen nu allemaal de huur met dat wat we leuk vinden. Dat is een heel mooi succes.”
En je grootste tegenslag?
“Op een bepaald moment moesten we een keuze maken die belangrijk was voor het bedrijf. We werden met z’n drieën niet eens over die keuze, en achteraf gezien hebben we daardoor doorhakken van de knoop veel te lang uitgesteld, waardoor we een lange tijd stil hebben gestaan op dit gebied. Daarnaast had het uitstellen van die beslissing ook een negatieve impact op de betrokkene. We hadden de verwachting daaromtrent niet goed gemanaged. Dat was niet fijn en daardoor een groot leermoment voor ons: soms kun je beter een slechte keuze maken dan geen keuze én soms moet je vertrouwen hebben in de keuze van je compagnons.”
Wat betekent succes voor jou?
“Succes heeft in mijn ogen en nauwe relatie met vrijheid. Doen wat je leuk vindt, op de plek waar je wil en wanneer je wil. Als je alle drie die punten kunt afvinken, dan heb je wat mij betreft succes.”
“Succes heeft in mijn ogen en nauwe relatie met vrijheid. Doen wat je leuk vindt, op de plek waar je wil en wanneer je wil.”
Work-life-balance?
“Dat is moeilijk. Ben er wel bewust mee bezig en het is denk ik iets dynamisch. Ik zie werk gewoon als iets wat ik leuk vindt om te doen én groot deel van mijn week invult. Ik kan ook in mijn privé over werk praten en er dus mee bezig zijn. Soms komt er dan in mijn vrije tijd iets binnen wat urgent is, waardoor ik dan iets daarvoor moet laten. Waar ik denk ik beter in ben geworden, is het herkennen van het verschil tussen urgente dingen en dingen die later kunnen. Dat geeft al wat meer rust in mijn vrije tijd. Wat voor mij ook goed werkt is de dag van me afschrijven.
Tips voor andere ondernemers?
“Iets waar ik mensen voor zou willen behoeden is het altijd aan staan. Soms kan ik ’s avonds in een eindeloze gedachtestroom verzanden. Dat komt onder andere omdat er in ons startende bedrijf nog altijd veel dingen zijn om over na te denken. Om daar meer rust in te creëren schrijf ik de dingen die ik meemaak op in een notitieblokje. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn nachtrust een stuk beter is dan voorheen.”
Wie of wat inspireert jou?
“Mijn moeder, die altijd heeft laten zien wat hard werken is. Zij heeft me echt wel geleerd dat je soms dingen op moet offeren om in een betere situatie te komen. Altijd je best doen, dan betaalt dat zich wel uit. Al heb je ook geluk nodig aan je zijde, want zonder een beetje geluk kom je nergens.”
Wat heeft De Grasso voor meerwaarde voor jou?
“Het is mooi om in een omgeving te zitten met bedrijven in dezelfde sector, omdat je elkaar echt aan kunt vullen. Je kunt veel van elkaar leren en met elkaar verbinden. Ik denk dat we daar heel veel aan kunnen hebben.”
“Mijn tip? Netwerken! En überhaupt zichtbaar zijn. Schreeuw van de daken wie je bent en wat je kan. Zowel fysiek als digitaal.”
Wat heeft de community nodig om succesvoller te zijn?
“Ik denk dat we iets moeten vinden dat vervangend kan zijn voor het feit dat er geen gezamenlijke ruimte is. In een gezamenlijke ruimte – bijvoorbeeld een gezamenlijke lunchruimte – kom je sneller en uitgebreider met elkaar in gesprek. Ik denk dat dat een kans is.”
Wat is jouw gouden tip aan nieuwe data-ondernemers?
“Mijn tip? Netwerken! En überhaupt zichtbaar zijn. Schreeuw van de daken wie je bent en wat je kan. Zowel fysiek als digitaal.”