Binnenkijken bij ondenemer Pablo van het bedrijf Maddox Media

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij ondenemer Pablo van het bedrijf Maddox Media

30 juli 2024


Pablo Druijts (34) woont samen met zijn vrouw en drie kinderen in Vught. Hij startte in 2016 met Maddox Media, waarmee hij zich volledig richt op het salesgedruis rondom Black Friday. Inmiddels hebben ze acht Europese websites die zich richten op de Black Friday periode. Het zijn stuk voor stuk consumentenplatforms waarop alle aanbiedingen van uiteenlopende webwinkels te vinden zijn. 

Toen hij begon was Black Friday in Nederland nog niet heel bekend. Dat is vandaag de dag wel anders. Het eerste jaar hadden ze zo’n 250.000 bezoekers, maar ondanks de grote concurrentie zitten ze eerder rond de 2 miljoen bezoekers in Nederland alleen. “Zelfs de bakkers en slagers op de hoek doen tegenwoordig mee met Black Friday,” aldus Pablo. Wij vroegen hem naar het ontstaan van zijn bedrijf, zijn successen, tegenslagen én naar zijn gouden tip voor de nieuwe generatie ondernemers.

2360
2360

“Ik ben ooit begonnen met een website over recepten. Dat was commercieel niet zo interessant, maar wel goed om te leren hoe het online allemaal werkte.”

Meteen over jouw bedrijf: hoe ziet het jaar eruit qua werkzaamheden bij Maddox?
“Het is een seizoensbusiness, maar we zijn er wel het hele jaar mee bezig. Je kunt bij ons het jaar qua activiteiten in principe in tweeën knippen. Het eerste halfjaar staat in het teken van het analyseren en verbeteren van de resultaten die we het vorige jaar gedraaid hebben. Het tweede halfjaar, vanaf juli ongeveer, begint de salescyclus en zijn we veel bezig met het verkopen van plekken op de websites.”

Hoe ben je begonnen? Was jij die oplettende ondernemer die een gat in de markt zag?
“Nou, ik zou zeggen dat ik geen ondernemer was toen ik begon. Ik ben van origine ook geen marketeer, maar ik kom uit de hoek van finance. Ik had wel altijd al vrienden die veel bezig waren met online marketing – met SEO en SEA – dat soort zaken. Dat vond ik wel interessant, dus daar ben ik me wat meer in gaan verdiepen. Toen ben ik ooit begonnen met een website over recepten. Dat was commercieel niet zo interessant, maar wel goed om te leren hoe het online allemaal werkte. Een jaar later maakte ik kennis met het fenomeen Black Friday, omdat ik een nieuwe koelkast nodig had. De koelkast was ineens heel erg afgeprijsd bij Mediamarkt. Ik besloot toen uit te zoeken hoeveel mensen zochten naar Black Friday. Het bleek dat die aantallen heel hoog waren en de concurrentie juist erg laag. Vanuit die gedachte ben ik een website gaan ontwikkelen en zo is het begonnen.”

Wed je hiermee niet op één paard?
“Enigszins wel natuurlijk, en daar ben ik me van bewust. We hebben ook geprobeerd om buiten de Black Friday periode dingen te doen, maar dat werkte niet omdat we dan relevantie misten. Er is ook continu een discussie gaande omtrent Black Friday, maar in de praktijk blijft het ieder jaar groeien. Verder wedden we eigenlijk niet echt op één paard, aangezien we in acht verschillende landen zitten. Het zal niet zomaar gebeuren dat het in al die landen tegelijk wegvalt.”

“Het zou mooi zijn als we over drie jaar niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland marktleider zijn op het gebied van Black Friday.”

Waar zie je Maddox Media over drie jaar staan?
“Het zou mooi zijn als we over drie jaar niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland marktleider zijn op het gebied van Black Friday. In Nederland zijn we dat al en blijven we dat ook wel als we zo doorgaan. In Duitsland hebben we twee partijen voor ons zitten en daar komen we ieder jaar dichterbij, dus ik denk dat dat een mooi streven is.”

Hoe kom je dan steeds dichterbij de top in Duitsland?
“Organisch doen we het nog niet zo goed, dat heeft tijd nodig. We zijn pas in 2021 in Duitsland begonnen. We investeren veel in SEO, goede content, link-marketing, maar het kan jaren duren voordat je daar de vruchten van plukt. Verder draaien we ieder jaar ook grotere marketingcampagnes waarbij we betalen voor bezoekers. Daarvoor schuiven we steeds meer budget die kant op om te proberen daar meer uit te halen. Alle inspanningen samen zorgen ervoor dat we steeds dichterbij komen.”

Jullie staan in de FD Gazellen, de lijst met snelst groeiende bedrijven?
“Ja, daarin staan we nu voor het vierde jaar op rij. We zijn ooit tweede geworden in de categorie Zuid en toen stonden we zelfs in de top 10 van alle groeibedrijven. Toen waren we nog behoorlijk klein, dus konden we relatief sneller groeien, maar het was wel een mooie lijst om in te staan natuurlijk.”

Even over jou: wat is je favoriete boek?
“Het laatste boek wat ik gelezen heb wat ik echt leuk vond, was de biografie van Elon Musk. Het is interessant om te lezen hoe maniakaal en innovatief een ondernemer kan zijn. Een mooi stuk gaat over dat hij op zondagochtend op kantoor komt, dat de parkeerplaats maar half gevuld is en dat hij een mail stuurt naar het complete personeelsbestand met de vraag wat iedereen aan het doen is en waarom ze niet op kantoor aan het werk zijn. Hij krijgt toch heel veel mensen mee in zijn toch vrij extreme visie, dat is toch wel bewonderenswaardig.”

Waar sta jij ’s ochtends voor op?
Lachend: “Door en voor mijn kinderen. Ik ben niet echt een ochtendmens, dus als ik geen kinderen had zou ik blijven liggen denk ik. Verder voelt Maddox Media niet als werk, dus ik ga hier altijd fluitend naartoe. Dat is leuk.”

“Dat je er goed van kan leven is wel een voorwaarde natuurlijk, maar het gaat er denk ik vooral om dat je plezier kunt halen uit de dingen die je doet.”

Wat betekent succes voor jou?
“Ik denk uiteindelijk toch dat je iets doet waar je veel plezier uithaalt. Dat je er goed van kan leven is wel een voorwaarde natuurlijk, maar het gaat er vooral om dat je plezier haalt uit de dingen die je doet. Veel nieuwe dingen ontdekken en jezelf blijven uitdagen hoort daar ook wel bij. Met die insteek zijn we ook uitgebreid naar verschillende landen in Europa. We zijn begonnen met Frankrijk als nieuw land. Dat begon goed, maar dat is nu ons slechtst presterende land. Gelukkig zijn we daarna verder gegaan met uitbreiden, want als we daar gestopt waren, dan hadden we Zweden en Duitsland nu niet gehad; twee landen waarin we nu heel goed presteren.”

Wat zijn de grootste successen geweest?
“Dat ik een mogelijkheid zag en dat ik er toen gewoon voor gegaan ben! En hoe we alles verder uitgerold hebben bestaat ook weer uit veel kleine successen.”

Welke tegenslagen zijn je het meest bijgebleven?
“Ik heb niet echt een specifieke tegenslag die me is bijgebleven. We hebben wel wat kleine tegenslagen gehad. Zo hebben we bijvoorbeeld social media campagnes gedraaid waar we veel geld in stopten en waar uiteindelijk heel weinig uitkwam. We hebben ook wel partners gehad die ineens heel slecht draaiden, maar dat zie ik niet echt als een tegenslag, meer als onderdeel van het ondernemen. Ik heb nooit echt met de rug tegen de muur gestaan of iets dergelijks.”

Over de community: hoe ben je bij Grasso terechtgekomen?
“Wij huurden met een aantal anderen een ruimte, maar waren op zoek naar iets vasts. Na wat googelen naar een geschikte ruimte kwam ik al snel bij Grasso terecht. Het voelde al heel snel goed. Ik woon in Vught dus het is dichtbij, maar het fijnst is dat het zo dicht bij het station zit. Hierdoor kunnen jonge mensen die bij je komen werken ook gemakkelijk uit bijvoorbeeld Tilburg komen.”

En wat vind je van de community? 
“Wat ik het fijnst vind, is dat er veel georganiseerd wordt. Zeker als je een klein bedrijf bent, kun je medewerkers en collega’s meenemen naar mooie evenementen en bijeenkomsten. Die hoef je dan als klein bedrijf niet zelf te organiseren en het is heel leuk om ze samen met je team te kunnen bijwonen.”

“Als je een idee hebt, heb je daar alleen nog tijd en energie bij nodig. Pak het met twee handen beet en ga ervoor.”

Pablo's gouden tip voor de nieuwe generatie ondernemers

Om af te sluiten: wat is jouw gouden tip aan de nieuwe generatie ondernemers?
Lachend: “Niet op Black Friday focussen! Ha, nee ik denk dat het vooral een kwestie van doen is. Als je een idee hebt, heb je daar alleen nog tijd en energie voor nodig. Pak het met twee handen beet en ga ervoor. Je kunt zo’n idee bijvoorbeeld ook pitchen bij andere ondernemers, maar je kunt ook gewoon beginnen.”

meer weten over Maddox Media?

Dank voor het invullen

Je bent bijna ingeschreven voor onze nieuwsbrief. Er is een bevestiging via e-mail naar je onderweg.