Binnenkijken bij Solvy, van ondernemer Luc Kitslaar

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij Solvy, van ondernemer Luc Kitslaar

07 januari 2025


Luc Kitslaar (43) startte op 1 februari 2020 zijn onderneming Solvy – een maand voor de eerste lockdown in de coronaperiode. De start van Solvy kwam voort uit meer dan vijftien jaar ervaring in loondienst bij verschillende bureaus in het ontwikkelen van e-commerce platforms, websites en webapplicaties. Wij spraken hem over het verschil tussen de uitdagingen van de beginjaren en nu, de successen die hij al boekte, wat Solvy nu zo bijzonder maakt, en meer. 

Hij wilde als kind altijd al alles weten van computers en techniek. Hij volgde op jonge leeftijd al een creatieve opleiding bij het SintLucas in Boxtel en hij zat altijd al vol met ideeën die hij op zijn veertiende al tot uiting bracht in het ontwikkelen van websites voor bedrijfjes uit de omgeving. Interesse in computers en techniek is altijd gebleven. In loondienst heeft hij altijd een consultatieve verkopersrol gehad, wat betekent dat je bekend bent en ervaring hebt met dat wat je verkoopt. Het starten van zijn onderneming was een samenkomst van zijn opgedane kennis en de lang gekoesterde wens om voor zichzelf te beginnen.

2616
2616

Hoe ben je gekomen tot het oprichten van Solvy?
“Ik liep al langer met het idee om te gaan ondernemen. Ik wilde dat graag samen met iemand doen die niet hetzelfde was als ik. Iemand die mij aan kon vullen. Ik ben best commercieel, dus ben ik samen met Yauhen het bedrijf gestart, een ervaren lead developer die verantwoordelijk is voor de techniek. Samen waren we meteen in staat om projecten binnen te halen en volledig tot uitvoering te brengen. We zijn ook meteen mensen uit ons netwerk gaan benaderen die erin mee wilden. Momenteel hebben we tien developers, één tester en twee product owners in dienst.”

“Wij passen onze producten aan op het proces van de klant, en niet andersom.”

Luc over wat Solvy uniek maakt als bureau.

Wat maakt jullie uniek?
“We hebben als agency de volle focus op web development en het is door die focus dat we een specifieke groep opdrachtgevers aan ons hebben weten te binden. Onze opdrachtgevers hebben echt een specifieke behoefte, die vaak niet te vullen is met een generieke SaaS (Software as a Service)-oplossing. Door de modulaire wijze waarop wij ontwikkelen, kunnen we functionaliteiten heel snel op maat ontwikkelen voor onze opdrachtgever. Wij passen onze producten aan op het proces van de opdrachtgever, en niet andersom.”

Heb je een voorbeeld van zo’n product? 
“We hebben voor HORNBACH Nederland een applicatie ontwikkeld die de volledige zakelijke markt van HORNBACH bedient. Onder andere voor bedrijven die vaste klant zijn bij HORNBACH, die een loyalty-kaart hebben. Dat lijkt eenvoudig, maar aan de achterkant heeft HORNBACH veel eisen omtrent bijvoorbeeld rapportages. Processen moeten allemaal precies aansluiten op de wensen en eisen van HORNBACH en de systemen van HORNBACH Europa. Dit zijn bedrijfskritische functionaliteiten waarbij het team blijft ontwikkelen op basis van nieuwe inzichten en veranderingen. Zo ontwikkelen we de applicatie continu door voor HORNBACH.”

2617

“Omdat er zo veel systemen aan te pas kwamen, was het ze nooit gelukt om dit in één SaaS-product bij elkaar te brengen. Wij hebben dat, met dank aan onze maatwerk productontwikkelingsvisie, wel voor elkaar gekregen.”

Gaaf! Heb je wellicht nog een voorbeeld van een mooie uitdaging?
“We werken voor Huis73 – een bibliotheek met locaties in Den Bosch en in de zeven omliggende dorpen. Het is eigenlijk een compleet cultureel centrum. Ze lenen boeken uit, maar houden ook events, hebben inloopavonden, bieden cursussen en nog veel meer. Oftewel: ze hebben uiteenlopende customer journeys en willen die het liefst allemaal aanbieden en beheren met één platform. De uitdaging: het lenen van boeken en de boekencatalogus worden gemanaged vanuit uniforme bibliotheeksoftware, maar biedt geen oplossingen voor bijvoorbeeld het cursusaanbod, het schoolaanbod en de planning. Je wil de gebruiker wel het gevoel geven dat het allemaal in één zit. Omdat er zo veel systemen aan te pas kwamen, was het ze nooit gelukt om dit in één SaaS-product bij elkaar te brengen. Wij hebben dat, met dank aan onze productontwikkelingsvisie op maat, wel voor elkaar gekregen. Uiteindelijk hebben we een omgeving ontwikkeld waarin een CRM-module, een cursus-administratie, een financieringsmodule is ingebouwd met een koppeling naar de payment provider en meer. Allerlei functies die je niet zomaar van de plank trekt, maar die uiteindelijk wel antwoord geven op de vraag.”

Dus jullie zitten vooral in de ontwikkeling van de technische kant van een website?
“Ja. Wij zijn echt gericht op technisch web development. Waar nodig betrekken we de sterkste spelers in de markt op het gebied van marketing, UX design en strategie. Wij doen de techniek, en voor aanvullende diensten schakelen we de specialist in. Wij geloven er sterk in dat je alleen door focus specialistische kennis kunt hebben van je vakgebied. Dus op het gebied van digitaal zijn we geen generalist maar een specialist.”

Even terug naar jou als persoon; wie ben je, waar kom je vandaan, waar sta je voor op?
“Ik ben geboren in Vught, heb jarenlang in het centrum van Den Bosch gewoond, en woon nu in Berlicum samen met mijn vrouw en mijn zoontje. Daar heb ik zeven jaar geleden in twee jaar tijd een eigen huis gebouwd. Dat was een megaproject en zegt meteen wel iets over mij denk ik; ik dwing mezelf altijd graag tot het aangaan van grote uitdagingen, daar houd ik wel van. Toen het huis klaar was en ik daarvan was bijgekomen, ben ik Solvy begonnen.”

Waar sta je ’s ochtends voor op?
“Eigenlijk vooral op voor mijn zoontje; meestal sta ik eerder aan zijn bed in plaats van andersom. Ik sport, eigenlijk te weinig, maar ik doe het graag. Ik basketbal weer. Ook padel vind ik erg leuk om te doen.”

Wat is je favoriete boek?
“Ik ben momenteel bezig met Scaling Up, van Verne Harnish, een boek dat gaat over de transitie van start-up naar scale-up. Ik richt me op de rollercoasterfase waarin we terecht zijn gekomen. Waarbij hele andere dingen ineens belangrijk worden, zoals structuur, hiërarchie, financiering, het verdelen van taken en het uitstippelen van een route. Eigenlijk moet je allerlei vragen opnieuw gaan stellen om verder te komen. Dat boek helpt hierbij. Verder ben ik eigenlijk niet zo’n lezer, kijk ik liever interessante video’s op YouTube.”

Wat kijk je dan op YouTube?
“Nou, ik ben bijvoorbeeld zo’n nerd die naar de keynotes van Apple kijkt. Maar ik kijk ook naar veel video’s die gerelateerd zijn aan de ontwikkelingen met betrekking tot AI bijvoorbeeld. Dat vind ik vanzelfsprekend heel interessant. Verder ben ik breed geïnteresseerd en wil ik eigenlijk van alles wat weten. Ik ben niet iemand die helemaal de diepte induikt, maar ik wil wel weten wat er speelt in mijn vakgebied, in de politiek, maar bijvoorbeeld ook wat betreft gedragsveranderingen in de nieuwe generatie. Ik vind het een prettige manier om door het bekijken van zulke video’s iets te leren wat ik dan weer mee kan nemen in de onderneming.”

Naar jou als ondernemer; wat betekent succes voor jou?
“Succes betekent voor mij een gelukkig team dat hard werkt, waarbij iedereen een goede vibe ervaart, waarbij iedereen het grootste deel van de tijd het werk doet wat hij leuk vindt, blijft leren en het gevoel heeft een bijdrage te leveren.”

Is er een voorbeeld van je grootste succes in de afgelopen jaren?
“We hebben al onze voorgenomen doelen bereikt; wat op zich wel een heel mooi succes is. Dit heeft vertrouwen en inzicht gegeven in dat we verder kunnen. Daar hebben we dit jaar nieuwe plannen voor gemaakt.”

Wat is de grootste uitdaging?
“Ik denk dat de moeilijkste vraag die je jezelf kunt stellen is: wie of wat heb ik nodig, om mijzelf in de beste positie te zetten, zodat we naar de nieuwe fase toe kunnen? Kiezen tussen dat waar ik me op moet focussen en welke onderdelen ik aan wie moet uitbesteden. En daarnaast: wat moeten we loslaten wat we als start-up deden, maar wat we in de volgende fase niet of anders moeten gaan doen? Welke mensen hebben we daar voor nodig? Maar ook: op welke projecten focussen we ons? Dat zijn een aantal van de belangrijkste vragen denk ik.”

“Samen met mijn compagnon kan ik nu keuzes maken die echt invloed hebben op je toekomst. Dat is leuk.”

Luc over het verschil tussen werken in loondienst en ondernemen.

Wat vind je het leuke aan ondernemerschap ten opzichte van loondienst?
“Dat de ups én de downs veel groter zijn dan in loondienst. Er kan veel gebeuren dat veel impact heeft op je reis, en er gebeuren altijd dingen die heel gaaf zijn. Verder is de bewegingsvrijheid veel groter. Samen met mijn compagnon kan ik nu keuzes maken die echt invloed hebben op je toekomst. Dat is niet alleen leuk, maar ook heel erg interessant en leerzaam.”

Kun je ook een tegenslag noemen die je is bijgebleven?
“Ik denk dat het dan neerkomt op het maken van verkeerde keuzes in drukke tijden. Normaliter overweeg ik mijn keuzes juist heel erg goed, maar toch is het mij in de hectiek van het hebben van zo’n bedrijf gebeurd dat ik keuzes maakte waar ik achteraf spijt van had.”

Wat zijn voorbeelden van deze ‘foute keuzes’?
“Een voorbeeld is toch een bepaalde opdracht starten waarvan de scope en het doel nog onvoldoende helder was. Dit project is gaan vastlopen en vertragen, wat ons ook heel veel extra energie kostte.  Maar ook met betrekking tot het bouwen van je team, het samenbrengen van teamleden zonder daar vooraf voldoende duidelijk de kaders voor te scheppen en verwachtingen van de profielen te definiëren. Dat zijn leermomenten.”

Ben je hierdoor behoudender geworden?
“In principe was ik dat altijd al wel. Dit maakt me een gecontroleerde ondernemer. Dat hoeft zeker niet slecht te zijn, wanneer je deze eigenschappen van je zelf herkent. Ik heb een netwerk om mezelf heen gebouwd dat mij aanvult op de punten waarvan ik denk dat ze waarde hebben.” 

Je bent op je 37ste begonnen met ondernemen; had je eerder willen beginnen?
“Nou, ik denk dat ik het nu veel meer gecontroleerd doe dan wanneer ik was gestart als ik bijvoorbeeld 25 was. Wellicht had ik wel meer of andere lessen geleerd als ik toen al begonnen was, maar ik had toen ook veel harder kunnen vallen op bepaalde gebieden. Deze manier van ondernemen past denk ik wel het meest bij mij als persoon.”

Over de community: wat vind je de meerwaarde van Grasso?
“Ik krijg er energie van als ik hier rondloop. Dat heb ik misschien wel onderschat. Het delen van ervaringen met anderen start-ups vind ik heel mooi. Als je naar de events gaat, dan praat je heel snel over wat je doet, omdat je veel raakvlakken hebt. Je zit in hetzelfde pand, je zit in een ICT-gerelateerd werkveld waar altijd generieke problematiek bestaat waar je het over kunt hebben. Dat is heel prettig.”

Heb je nog tips voor de community?
“Ik zou zeggen: blijf de koers varen met het organiseren van events en het samenbrengen van ondernemers. Ook al valt de opkomst soms tegen. Je moet gewoon doorgaan; het gaat in golven. Wellicht is het goed om een manier te vinden waarop je ambitieuze studenten meer kunt betrekken. Verder zou ik het mooi vinden wanneer er een soort gemeenschappelijke werktuin zou zijn waar mensen kunnen werken en waar je geïnspireerd raakt.”

“Kijk naar de vraag: hoe kan ik wat ik kan met data specifiek toespitsen op één vakgebied? Met die combinatie creëer je waarde en liggen er heel veel kansen.”

Heb je nog een gouden tip aan de nieuwe generatie data-ondernemers?
“Ik denk sowieso: begin gewoon! Daarnaast denk ik dat het goed is om focus aan te brengen in het enorm brede domein wat ‘data’ of bijvoorbeeld ‘AI’ heet. Kies een marktsegment en ga kijken of je daar heel goed in kunt worden en of je je kunt onderscheiden. Kijk naar de vraag: hoe kan ik wat ik kan met data specifiek toespitsen op één vakgebied? Met die combinatie creëer je waarde en liggen er heel veel kansen.”

meer weten over Solvy?

Dank voor het invullen

Je bent bijna ingeschreven voor onze nieuwsbrief. Er is een bevestiging via e-mail naar je onderweg.